محمدحسین مهدویان به سینما باز میگردد + عکس
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۰۴۰۸
«درخت گردو» پنجمین اثر محمد حسین مهدویان روایت بخشی از تاریخ تلخ و سیاه و کمتر شنیده شده معاصر است که اولین بار در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر به نمایش درآمد و با صف طولانی اهالی رسانه و منتقدان پیش از اکران همراه بود. پس از پایان فیلم سینمایی «درخت گردو»، تماشاگران برای دقایقی به صورت ممتد مهدویان را تشویق کردند که این اتفاق از معدود اتفاقاتی است که برای یک فیلم در جشنواره فیلم فجر رخ میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نشست خبری این فیلم در آن سال یکی از شلوغترین نشستها بود و مهران مدیری، مینا ساداتی، مینو شریفی بازیگران فیلم، محمدحسین مهدویان کارگردان اثر و سایر عوامل فیلم سینمایی «درخت گردو» در این نشست حضور داشتند.
«ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» نام مهدویان را در سینمای ایران پر آوازه کردند و به واسطه آنها مهدویان توانست هم فروش در گیشه را تجربه و هم طیف جدیدی از مخاطبان را با شیوه جدید فیلمسازیاش همراه کند.
محمد حسین مهدویان بعد از فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» اعلام کرد که دیگر قصد ندارد تا سالها فیلم سیاسی بسازد. محمد حسین مهدویان بارها خط قرمزش را مخاطبان عنوان کرده و گفته تنها چیزی که میتواند روند فیلمسازی او را تغییر دهد نظر مخاطبان است. همین باعث میشود تا بارها فیلمهای خود را با مخاطبان ببیند و خود را ارزیابی کند. در طول ساخت فیلم هم مدام خود را به جای آنها بگذارد و متوجه شود اشکال کارش کجا است.
بمباران شیمیایی هفتم تیرماه ۱۳۶۶، شهر مرزی سردشت را آلوده کرد. صدها نفر کشته و هزاران نفر شیمیایی شدند. جنایتی که آثارش تا به امروز هم باقی مانده است و شاید تابهحال چیزی دربارهاش ندیده و نشنیدهاید. محمدحسین مهدویان با همان دستور زبان و نگاه فرمی ثابت که حالا بعد از پنج فیلم میتوان آن را شاخصه فیلمسازیاش دانست، اما با رویکردی متفاوت نسبت به سوژه به سراغ ساخت فیلم رفته است. فیلم سینمایی «درخت گردو» فیلمی است که از ابتدا تا به انتها به گلوی تماشاگرش چنگ میاندازد و با حجمی غیرقابلتصور از احساسات خفهاش میکند. اگر به حافظه دور و نزدیکمان مراجعه کنیم، کمتر فیلمی را در سینمای ایران داشتهایم که بتواند در تماشاگرش تا این میزان احساسات برانگیزاند؛ آن هم در واکنش به یک فاجعه انسانی جهانشمول.
فیلم «درخت گردو»، تمرکزش را بر روی یک شخصیت و یک نمونه از هزاران انسان عادی که زندگیشان یک روز برای همیشه نابود میشود گذاشته است.
قادر، با بازی غافلگیرکننده پیمان معادی، کارگر سادهای است که تمام اعضای خانوادهاش در بمباران شیمیایی آلوده شدهاند و دارند جلوی چشمش پرپر میشوند، اما با تمام وجود سعی میکند تا کنار آنها بایستد و امید دارد که راه نجاتی وجود داشته باشد. بعد از آلوده شدن شهر، تازه فاجعه آغاز میشود و با جنبههایی از این بحران انسانی مواجه میشویم که کمتر کسی بهشان اشاره کرده بود: بسته شدن درها و راهها بر روی قربانیان و تعارضهای اخلاقی در واکنش به این فاجعه.
«درخت گردو» تجربهای متفاوت برای مهدویان محسوب میشود. فیلمی که از همان روزهای نخست ساخت عنوان شد درباره بمباران شیمیایی سردشت است و عاشقانهای در دل خود دارد. سید مصطفی احمدی تهیهکننده پروژههای اخیر مهران مدیری اینبار در قامت تهیهکننده فیلم مهدویان حاضر شد و مهران مدیری و پیمان معادی هم به عنوان بازیگران فیلم انتخاب شدند.
مهران مدیری در رابطه با علاقهاش به فیلم «درخت گردو» گفته است: بسیاری از وقایع را از نزدیک دیده است و در زمان بمباران سردشت در بانه بود و از آنجا به منطقه رفته است. او بازی در این فیلم را ادای دینی به کُردهایی دانست که سالها میزبان او در مناطق جنگی بودهاند.
در این فیلم مهدویان با ابزار سینما یعنی تصویر و صدا و بازی بازیگران حسی را که میخواهد به مخاطب منتقل میکند. تمهیدات بصری مهدویان در ساخت آثارش که البته حاصل تلاش گروه ثابتی است که از فیلم «ایستاده در غبار» آغاز شده و تا «درخت گردو» ادامه داشته است کمک کرده تا او در تصویر کردن موقعیتی که انتخاب کرده موفق باشد. انتخاب اندازه نماها، انتخاب لنز، میزانسن، دکوپاژ، زاویه دوربین و حتی جلوههای ویژه و تغییراتی که در کیفیت تصاویر ایجاد میکند همیشه مورد توجه مخاطبان و منتقدان بوده است. توانایی بالای مهدویان و تیم تولید او در مستندنمایی داستانی که انتخاب میکند وجه مهمی است که در آثار او اتفاق افتاده است.
«درخت گردو» به دلیل سوژه ملتهب و ساختار و فرم متناسب با قصه و بهره گرفتن از بازیگران نام آشنایی، چون پیمان معادی و مهران مدیری میتواند مخاطب را با خود همراه و او را راضی نگه دارد. فیلمی که یکی از مهمترین فیلمهای جشنواره سی و هشتم فجر بود در اکران هم میتواند مورد استقبال گستردهای قرار بگیرد. آنچه که به «درخت گردو» اهمیت و جایگاه بالایی بخشیده، موضع دور از انتظار آن نسبت به پدیده جنگ است.
همانطور که مینا ساداتی در نریشنی در فیلم میگوید: «شاید وقتش رسیده همه از این داستان باخبر شوند. داستانی که از کنار این درخت گردو شروع شد ...» شاید وقتش رسیده با اکران فیلم همه از داستان «درخت گردو» باخبر شوند.
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: محمدحسین مهدویان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۰۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درام و فانتزی ژانر فیلمهای هشتمین پاتوق فیلم کوتاه شدند
بهگزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هشتمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار خواهد شد.
فیلمهای کوتاه داستانی «ماشوم» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، «چشماتو ببند» به کارگردانی ابوذر حیدری، «برف سراسری» به کارگردانی پارسا دهقانیان و «دندان درخت» به کارگردانی علی پاکنیا، در این جلسه از فصل نهم پاتوق که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار میشود، روی پرده خواهند رفت.
سعید هاشمزاده نویسنده و منتقد سینما، بهعنوان کارشناس این هفته، پس از اکران آثار با کارگردانهای فیلمهای کوتاه به نمایش درآمده و مخاطبان گفتوگو میکند و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد. محمد صابری به عنوان مجریکارشناس برنامه حضور خواهد داشت.
«ماشوم» در ژانر درام به نویسندگی مسعود هاشمینژاد و کارگردانی و تهیهکنندگی حسین میرزامحمدی در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «بلور دختری افغان است که بعد از حدود هشتاد روز اسارت به دست طالبان موفق به فرار می شود و به روستا و پناه خانواده خود باز میگردد. اما دیری نمی گذرد که متوجه می شود مأمن گاه او، قتلگاه او شده است.» متین حیدرینیا، حمیدرضا نعمیمی، نسرین مرادی، مهتاب جعفری، نقشآفرینان این اثر هستند.
«چشماتو ببند» فیلمی است در ژانر درام به نویسندگی احسان ثقفی یزدی و کارگردانی ابوذر حیدری. این فیلم با نقشآفرینی پوریا رحیمیسام، فرانک کلانتر و سینا کرمی در سال ۱۳۹۵ ساخته شده است. «چشماتو ببند» ماجرای مردی را به تصویر میکشد که با به دنیا آمدن فرزندش با بحران بیپولی شدیدی روبهرو میشود و چالشهایی بر سر راهش قرار میگیرد. سید سجاد قافلهباشی تهیهکننده این اثر است.
«برف سراسری» را پارسا دهقانیان، نویسندگی و کارگردانی کرده و بهتهیهکنندگی داوود رحمانی، در ژانر درام و در سال ۱۴۰۱ ساخته شده است. این اثر قصه رانندهای شبکار را روایت میکند که به طور ناخواسته درگیر ماجرایی میشود.
«دندان درخت» اثری فانتزی است بهدنویسندگی و کارگردانی علی پاکنیا. سونیا سنجری، جاوید قائم مقامی، محمود رفیعی، سهیل باوی، بازیگران این فیلم کوتاه هستند و مهبد عبقری تهیهکنندگی این فیلم را برعهده داشته است. «دندان درخت» داستان صابر و خزر است که پس از چند ساعتی به مقصد رسیدهاند ولی نمیتوانند استراحتگاهشان (باغ نقاشی) را پیدا کنند، این مساله باعث عصبانیت خزر میشود و با صابر بحث میکنند ... این فیلم در سال ۱۴۰۱ تولید شده است.
هشتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز - پخش رویش، یکشنبه ۱۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی بهمن برگزار میشود و شامل نمایش آثار و جلسه نقد و بررسی خواهد بود.
کد خبر 6095493